Blogg eller nyhetsmejl, är det frågan?

Så blev det även blogg här på joxe.se, minsann! Välkommen in!

Att inleda med att fundera över vilket som är att föredra av ett nyhetsbrev och en blogg kan ju verka onödigt, när beslutet uppenbarligen redan är fattat, men jag tänkte ändå försöka motivera det för mig själv en extra vända, och för dig, ifall du undrar.

Nyhetsmejl verkar vara nutidens stora och livsviktiga kommunikationskanal för företag som vill bygga en relation med sina kunder och följare (som ännu inte är kunder), och inte minst för enskilda företagare som både är företag och person på samma gång. Jag prenumererar själv numera helt frivilligt på ett antal mejllistor från den senare kategorin, och har både lagt tid på att förbereda tekniska lösningar och under lång tid malt idéer för att själv haka på trenden.

Men det har hela tiden tagit emot på ett sätt som inte bara handlar om att något är nytt och ovant. Nu har jag kommit fram till att nyhetsbrev nog helt enkelt är för ambitiöst och rentav fel för mig som person. Jag vill inte skriva för att i första hand sälja något, och jag blir trött av tanken på ytterligare portaler och konton att göra till rutin att logga in på. Nej, jag vill inte ens göra det till en (ofrånkomligen kravdrypande) veckorutin att skriva ett nyhetsbrev!

Så jag tror ändå att en blogg passar betydligt bättre inom ramen för Joxe Stilfigurers kreativt spretiga och lustbetonade verksamhet.

I dagsläget föreställer jag mig att jag kommer att dela med mig av blandade tankar om kreativitet, i synnerhet min egen då, och de projekt, upptäckter och lärdomar som denna utmynnar i. Kanske en titt bakom kulisserna i skaparverkstaden och någon bildberättelse med mina figurer som stjärnor då och då? Därutöver förstås en och annan butiksuppdatering och andra nyheter om vad jag rent konkret ägnar verksamheten åt. Ja, och så går det väl inte att komma undan en del inlägg som detta, med rent metabloggande, särskilt nu i början.

Det kan naturligtvis alltid ändras, och gör det nästan garanterat med tiden (om jag håller ut). Så passa på att tycka till: Vad vill du helst se i denna blogg?

En fördel med nyhetsmejl är ju förstås att man som prenumerant får dem direkt till sin inkorg och slipper komma ihåg att hålla koll efter dem. Men jag tror att jag, efter många om och men, har lyckats fixa så att det ska gå att prenumerera på liknande vis även på blogginlägg här nu, så det hoppas jag förstås att du vill prova på. Det går alltid att ångra sig. 😉

Skicka bara in din mejladress via det lilla formuläret i bloggens högermarginal. Du ska då få ett bekräftelsemejl med en länk som du måste följa för att godkänna att adressen läggs till i utskickslistan. Därefter får du en enkel och rätt ful avisering varje gång jag publicerar ett inlägg. Och, tydligen, varje gång jag får för mig att uppdatera ett redan publicerat inlägg, så jag ska försöka komma ihåg att nöja mig med de formuleringar jag släppt ifrån mig! Men detta är ändå den relativt sett bästa lösning som jag just nu kunde få till.

Jag ska försöka ta för vana att även hojta till på Instagram och Facebook när jag skrivit något nytt, men att prenumerera bör vara det säkraste sättet att inte missa några av mina ogenerat oregelbundet kommande inlägg.